عوارض و از جمله تهوع بعد از بوتاکس به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد. البته موضوع فقط التهاب و کبودی و یا درد در ناحیه تزریق بوتاکس نیست. گاهی عوارض بعد از تزریق بوتاکس، نگرانی‌هایی را برای مراجعه‌کنندگان به وجود می‌آورد که ممکن است از ریشه و بنیاد بی‌اساس باشد.

برای اینکه از علت تهوع پس از تزریق بوتاکس و راه برطرف کردن آن اطلاع کسب کنید، چند پاراگراف بعدی را نیز مطالعه کنید.

ریشه حالت تهوع بعد از تزریق در مکانیسم بوتاکس

یکی از علت‌های ایجاد حالت تهوع بعد از بوتاکس، سازوکار و عملکرد این تکنیک است. این عارضه که گاهی با سرگیجه همراه است، در بیشتر مواقع به علت واکنش آلرژیک به مواد تزریقی رخ می‌دهد.

در جریان بوتاکس، مواد مختلفی در زیر پوست شما تزریق می‌شود. بخش کوچکی از این ماده تزریقی به ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای پوست تخصص دارد. اما یکی از موادی که پایه ثابت همه برندهای موجود در بازار است، بوتولینوم A  می‌باشد. این ماده به همراه دیگر ترکیبات به زیر پوست تزریق می‌شود. بوتولینوم در واقع از سمی به نام بوتولیسم گرفته می‌شود. علت تزریق بوتولینوم A به زیر پوست، فلج کردن موقت عضلات صورت است. وقتی عضلات صورت فلج یا به اصطلاح ریلکس شوند، پوست رها شده و چین و چروک برطرف می‌شوند.

البته مقدار ماده تزریقی و مکان دقیق تزریق آن در زیر پوست، به گونه‌ای است که هیچ آسیبی به سلامت و زیبایی شما وارد نکند.  اما به طور کلی بوتولینوم A پتانسیل زیادی برای ایجاد حساسیت دارد. به این ترتیب ممکن است حساسیت ناشی از این تزریق، به حالت تهوع، سرگیجه و عوارض دیگری از این دست ختم شود. حتی بعضی از اوقات این عارضه با دل درد همراه می‌شود. می‌توان از این حالت با عنوان مسمومیت بعد از بوتاکس نام برد.

علت و نحوه درمان حالت تهوع بعد از بوتاکس

راه درمان حالت تهوع ناشی از مسمومیت بعد از تزریق بوتاکس

چنانچه تهوع، درد شکمی و سرگیجه بعد از تزریق بوتاکس را تجربه کردید، اصلاً نگران نباشید. این عارضه ظرف چند ساعت تا چند روز کاملاً برطرف می‌شود. در ضمن شما می‌توانید اقدامات زیر را در جهت کمک به روند بهبودی انجام دهید:

  • مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید
  • برای تسکین درد شکم و معده چای زنجبیل بنوشید
  • غذاهای کم‌چرب و یا بدون چربی مصرف کنید
  • طبق دستور پزشکتان، مکمل فیبر یا روان‌کننده مدفوع مصرف کنید
  • با آب گرم حمام کنید
  • یک روز درمیان نرمش و یا ورزش سبک انجام دهید

علت و نحوه درمان حالت تهوع بعد از بوتاکس
بیماری‌های زمینه‌ای علت تشدید عوارض پس از بوتاکس

بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه انجام گرفته است، بیماری‌هایی مانند اختلالات مغزی می‌تواند عوارض بوتاکس را تشدید کند. تهوع بعد از تزریق نیز یکی از عوارضی است که در بیماران مغزی رخ می‌دهد.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک شما در این زمینه راهنماییتان خواهد کرد.

تهوع، بخشی از عوارض ناشی از مراجعه به کلینیک نامعتبر برای انجام بوتاکس

بعضی از عارضه‌ها بعد از تزریق کاملاً طبیعی و رایج است. اینگونه عارضه‌ها نباید شما را نگران کند. خارش، التهاب، کبودی، قرمز شدن و حساسیت و تحریک‌پذیری پوست ناحیه تحت درمان، از جمله عارضه‌های متداول پس از تزریق می‌باشد. این عارضه‌ها کوچکترین جایی برای نگرانی نداشته و در بدترین حالت ممکن چند روز بعد از تزریق از بین می‌روند.

اما گاهی عارضه‌های نادری در بیمار بروز پیدا می‌کند. برای مثال بد شکل شدن عضلات صورت، سردرد، از دست دادن بینایی و یا ایجاد عدم تقارن در فک و گونه از جمله عوارض نادر بوتاکس است. حالت تهوع و سرگیجه نیز به همین شکل از عارضه‌هایی است، که در کمتر کسی بروز پیدا می‌کند.

اینگونه عوارض در بیشتر مواقع ناشی از عدم تبحر و نداشتن تجربه و تخصص درمانگر به وجود می‌آید. درمانگری که در زمینه تزریق بوتاکس تخصص ندارد، در شناسایی مکان دقیق و عمق تزریق‌ها به اشتباه می‌افتد. حتی تشخیص مقدار دقیق ماده تزریق که اثر غیر قابل انکاری بر روی سلامت شما می‌گذارد، نیاز به علم و تجربه بالایی دارد.

کلینیک نامعتبر؛ مواد بی‌کیفیت، درمانگر ناشی و ابزار ناکارآمد دست به دست هم می‌دهند، تا سلامت مراجعه کننده را در خطر انداخته و یا نتایج مورد انتظار را از شخص دریغ کنند.

احتمال بروز حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس چقدر است؟

احتمال بروز حالت تهوع ناشی از تزریق بوتاکس به عوامل مختلفی نظیر حرفه‌ای بودن درمانگر، برند ماده تزریقی، شرایط سلامت جسمی و احتمال حساسیت در شما بستگی دارد. اما به طور میانگین حالت تهوع پس از تزریق در ۱ تا ۱۰ درصد افرادی که مراجعه می‌کنند، رخ می‌دهد.

 

اولین اقدام بعد از احساس تهوع بعد از بوتاکس

همانطور که گفتیم برای انجام این تکنیک زیبایی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این صورت به محض اینکه کوچکترین عارضه‌ غیر معمولی را احساس کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. این اولین اقدامی است که لازم است انجام دهید.

آیا لازم است در مورد تهوع پس از بوتاکس نگران باشیم؟

این سؤالی است که بارها و بارها توسط مراجعه کنندگان پرسیده می‌شود. خیلی اوقات این عارضه به خودی خود برطرف می‌شود. در غیر اینصورت نیز پزشک متخصص برای شما دارویی تجویز کرده و تغییراتی در میزان و نحوه تزریق برای جلسات بعدی اعمال می‌کند. پس لازم نیست نگران باشید!